PRO POUTNÍKY

Na této stránce naleznete praktické informace, které při putování po místech spojených s Boženou Němcovou můžete využít. Putování si užijete pěšky, autobusem i autem.

PĚŠKY

Z Litomyšle do České Třebové (nebo z České Třebové do Litomyšle) lze dojít mnoha způsoby.

Přímá trasa je dlouhá 13 km a vede z Litomyšle po zelené turistické značce přes obec Suchá, kolem svinovské podhledny až k Poutní kapli Panny Marie Pomocné na Horách.

Druhou možnost skýtá trasa, která vede přes malebný kopec Kozlov, kde můžete strávit příjemné chvíle. V Chatě Maxe Švabinského na Kozlovském kopci se lze občerstvit a děti si zde mohou pohrát na hřišti (otevřeno od středy do neděle). Můžete také vystoupat na nedalekou rozhlednu nebo navštívit Chaloupku Maxe Švabinského ve vesnici Kozlov, v níž slavný malíř namaloval mnoho ze svých obrazů.

Z Litomyšle lze dojít na Kozlov vícero způsoby:

a) vydejte se po zelené turistické značce přes vesnici Suchá do obce Svinná. Odtud poté po žluté turistické značce k turistickému rozcestníku u autobusové zastávky Kozlov. Tato trasa je dlouhá 10,5 km

b) vyjděte od zámku po červené turistické značce (Jiráskova cesta) přes lesopark Černá Hora a obec Strakov, kolem Zlaté studánky k turistickému rozcestníku u autobusové zastávky Kozlov. Délka trasy je 12,5 km.

c) třetí možnost kombinuje pěší výlet s cestou autobusem. Vydejte se autobusem z Litomyšle (směr Česká Třebová) na zastávku Svinná rozcestí. Odtud pokračujte pěšky od zastávky po směru autobusu (asi 400 m) kolem okraje lesa až k odbočce vpravo na lesní cestu, kde už narazíte na zelenou turistickou značku, která vás pohodlnou vrcholovou cestou dovede až k turistickému rozcestníku u autobusové zastávky Kozlov. Délka trasy je 3,5 km.

d) ve všední dny a v neděli (v sobotu autobus nejezdí) si cestu na Kozlov můžeme zkrátit přímým autobusem z Litomyšle na zastávku Česká Třebová, Kozlov – křižovatka.

Pod oddechu na Kozlově pokračujte do České Třebové, kde na vás čekají čtyři místa, která jsou spojená s Boženou Němcovou. V oblasti Česká Třebová – Hory naleznete hostinec Na Horách, Poutní kapli Panny Marie Pomocné na Horách a lavičku Boženy Němcové. Čtvrtá destinace – dům doktora Rybičky se nachází ve městě v ulici U koupaliště.

Do nedaleké České Třebové se můžete opět vydat různými trasami:

a) od turistického rozcestníku u autobusové zastávky Kozlov putujte po modré turistické značce přes pravěkou osadu Křivolík k turistickému rozcestníku v Uhrových dolech a odtud po zelené turistické značce přímo na Hory u České Třebové. Čeká vás cesta dlouhá 2 km.

b) od turistického rozcestníku u autobusové zastávky Kozlov se vydejte po modré turistické značce přes pravěkou osadu Křivolík do České Třebové. Při vstupu do města minete po levé straně rybník a budete pokračovat po modré značce. První ulice vlevo je ulice U koupaliště, kde najdete dům doktora Rybičky. Dále budete pokračovat po modré až k rozcestníku v parku Javorka, kde přejdete na zelenou značku a dojdete na Hory u České Třebové. Tato trasa je dlouhá 6 km.

c) třetí varianta opět začíná na modré turistické značce. Vyjděte od turistického rozcestníku u autobusové zastávky Kozlov po modré, ale na odbočce vlevo na pastvinu pokračujte po silnici alejí Maxe Švabinského (asi 800 m) dokud nenarazíte na žlutou turistickou značku (okruh Liščí stopou), která kříží silnici. Vydejte se vlevo po žluté a kolem Lavičky Boženy Němcové dojdete kolem Poutní kaple Panny Marie Pomocné k hostinci Na Horách (pondělí a úterý zavřeno). Délka trasy je 2 km.

AUTOBUSEM

Litomyšl – Česká Třebová

Autobus z Litomyšle do České Třebové jezdí ve všední dny jednou za hodinu, o víkendu jednou za dvě hodiny. V České Třebové lze vystoupit na zastávce „Česká Třebová, pivovar“. Několik metrů od zastávky je jedno ze zastavení stezky, konkrétně dům doktora Rybičky (čp. 605). Na Hory, kde se nacházejí další místa spojená s Boženou Němcovou se dostanete ulicí Litomyšlská a Farská.

Česká Třebová – Litomyšl

Autobus z České Třebové do Litomyšle jezdí ve všední dny každou hodinu, o víkendu jednou za dvě hodiny. V Litomyšli vystupte na zastávce „Litomyšl, zámek“, která přiléhá ke klášterním zahradám. Projděte zahradami až k Augustově tiskárně a odtud pak dále na blízké Smetanovo náměstí.

AUTEM

Cesta autem z Litomyšle do České Třebové (a naopak) zabere asi 20 minut a vede přes vesnice
Němčice a Němčice-Zhoř.

UBYTOVÁNÍ

Možností ubytování v Litomyšli nebo v České Třebové je mnoho.

Příjemné ubytování v Litomyšli:

V České Třebové nabízí ubytování například:
Penzion Faltus
Hotel Bravo

Přespat je možné také v krásném prostředí Kozlova, například v Chatě Maxe Švabinského